Bitka o Britániu a Letci s plastikou

Autor: Mária Chlupová | 30.4.2012 o 21:56 | (upravené 30.4.2012 o 22:10) Karma článku: 4,50 | Prečítané:  751x

Pôvodne som chcela napísať len recenziu na knihu Letci s plastikou a ani mi v prvom momente nenapadlo, že budem nejakým spôsobom riešiť Bitku o Britániu, ale nemožno ju v tomto prípade opomenúť. Musím však priznať aj to, že najprv ma táto kniha podľa názvu neoslovila, možno preto, lebo mi pri plastických operáciách skôr napadnú, možno ako väčšine ľudí, také tie „klasické úpravy" ako operácia nosa, uší, poprsia atď. V tejto súvislosti som si spomenula na článok, kde písali, že asi 80 alebo koľkoročná dáma si nechala spraviť plastiku pŕs a prečítala som si k tomu zaujímavý komentár, kde istá slečna vytýkala tejto žene, že sa na niečo také podujala a nenechala peniaze deťom a vnúčatám. Osobne si myslím, že ak niekto celý život drie ako kôň a konečne si môže na staré kolená spraviť radosť tak by to mal spraviť a je mi ľúto ľudí, pre ktorých sú celoživotným stupienkom číslo jeden peniaze a v tomto prípade vlastne peniaze cudzích ľudí. Ale o tomto som nechcela...

 

Nebudem uvádzať presné dátumy začatia a ukončenia Bitky o Britániu lebo už len nemeckí a britskí historici uvádzajú rôzne údaje tak osobne si netrúfam stanoviť určité dni. Bitka o Britániu „bola prvá veľká čisto letecká bitka v dejinách, ktorej cieľom bolo zničiť alebo ťažko zdecimovať RAF a získať úplnú vzdušnú nadvládu nad kanálom La Manche, čo bolo pre nemecké velenie nutná podmienka na uskutočnenie invázie do Anglicka."[1] Samozrejme na niečo takéto bola potrebná dobrá technika, ktorá však v tej dobe, nebola až taká dobrá. Lietadlá sa vyznačovali mnohými  nedostatkami, ktoré mali za následok zranenia letcov. Základnou trojicou lietadiel, ktorú určite musím spomenúť sú Hurricane, Spitfire a Messerschmitt.

„Hawker Hurricane bola stíhačka, ktorá vznikla koncom 30. rokov a hoci ju je možné považovať za prvú modernú stíhačku RAF, relatívne rýchlo bola v čisto stíhacích úlohách vytlačená modernejšou a výkonnejšou Supermarine Spitfire."[2]

 

 

Obrázok č. 1. Hawker Hurricane

 

 

Samozrejme aj Spitfire mal svoje nedostatky okrem iného „sa ich kryt ľahko vzpriečil a vo vysokej rýchlosti nešiel otvoriť."[3]

 

Obrázok č. 2: Supermarine Spitfire

 

 

 

„Messerschmitt Bf 109, ktorý je bezpochyby najslávnejším stíhacím lietadlom Luftwaffe bol jedným z prvých celokovových jednomiestnych dolnoplošných stíhacích lietadiel.“[4]


Obrázok č. 3: Messerschmitt Bf 109

 

 

 

Nedostatky pri všetkých týchto typoch lietadiel však spôsobovali letcom ťažké zranenia. Rôzne konštrukčné vady zvyšovali pravdepodobnosti postihnutia letcov popáleninami. Pri lietadle typu Hurricane „miesto, kde sa krídlo lietadla stýkalo s jeho trupom, nebolo chránené pancierom alebo tesnením, takže horiace palivo unikajúce po zásahu z nádrže v krídle smerovalo priamo k pilotnej kabíne.“[5] „Podplukovník letectva Tom Neil sa k „problému požiaru u hurricanov“ vyjadril, že je známou skutočnosťou, že pri požiari vznikajúcom v hurricane po zásahu palivovej nádrže sa pilot ocitá v desivej a zúfalej situácii.“[6] Možnosťou požiaru boli najviac ohrození piloti Hurricanov.[7]

Samozrejme, že existovalo viacero typov bojových stíhačiek, ktoré však  boli sťahované z dôvodu konštrukčných nedostatkov. „Z týchto dôvodov boli z bojovej služby vyradené lietadlá Halifax Mark II a Halifax Mark V po katastrofálnom nálete na Lipsko v noci z 15. na 16. Februára 1944, pri ktorom došlo k dovtedy najvyššie zaznamenaným stratám.“[8] V rovnakom roku bol stiahnutý „bombardér Stirling, ktorý nebol schopný dosiahnuť alebo udržať výšku, ktorá by mu zaisťovala ochranu vyplývajúcu z letu vo formácii.“[9]


 

Problémy, ktoré mali piloti s týmito lietadlami, nenechalo RAF len tak a snažilo sa situáciu riešiť aj sledovaním nemeckej techniky. Ako som sa dočítala, najprv odborníci zistili, že nemeckí vojaci boli na tom oveľa horšie ako britskí, ale neskôr z „nádrže z Messerschmittu 109F-2, ktorý sa zrútil pri Tenterdene v Kente (...) si inžinieri RAF všimli zlepšenia (...) nádrž už nebola vyrobená z plechu, ale zo štyroch vrstiev syntetickej gumy odlišného druhu s dobrými samosvornými vlasnosťmami preukázanými pri skúške s ostreľovaním, a prepážky za pilotovým sedadlom a pod ním boli nahradené pancierovými doskami.“[10] Keďže RAF sa snažilo postupne zlepšovať techniku, aby pilotov ochránilo „všetky bombardéri boli od roku 1939 vybavené chránenými palivovými nádržami.“[11] Vďaka tejto inovácii boli zachránené mnohé životy, ale „toto opatrenie nemohlo bombardérom zaistiť odolnosť voči neustále siliacej obrane z nemeckej strany, hlavne keď vzrastajúca veľkosť, nosnosť a zásoba paliva britských bombardérov zvyšovala ich zápalnosť a tým aj riziko pre posádky.“[12]

Medzi zranenia, ktoré príslušníci RAF utrpeli boli samozrejme popáleniny a v neposlednom rade aj „omrzliny, následky ponorenia, poranenia hlavy a určité typy zlomenín.“[13] „Najťažším druhom zranenia boli popáleniny (a omrzliny), ktoré tiež vyžadovali najzložitejšiu a najdlhšiu liečbu s dlhotrvajúcou rehabilitáciou, často až do konca vojny.“[14] Aj napriek napredujúcej technike boli popáleniny stále problémom aj z lekárskeho hľadiska. „Nakoľko pred rokom 1939 existovalo len málo pacientov, ktorí ťažké popálenie prežili, k pokroku v liečbe dochádzalo skôr u popálenín menšieho stupňa závažnosti.“[15] Tento fakt sa ukázal ako veľký problém, nakoľko mnoho lekárov, chceli rozsiahle popáleniny pilotov riešiť ako v prípade popálenín menšieho rozsahu čo malo katastrofálne následky. Svoje skúsenosti opisovali aj piloti: „(...) Šľachy sa kúsok po kúsku zmršťovali, prsty sa mi ohýbali dovnútra a nakoniec sa ich končeky dotýkali dlaní. A ako by toho nebolo dosť, pôvodne jemná koža postupne tuhla, až bola tuhá ako koža nosorožca, a navyše mi prsty začali vzájomne zrastať, takže sa jeden od druhého ani nedali rozoznať.“[16]

Liečenie takto ranených letcov si však nechám do druhej časti tohto článku.


S pozdravom a prianím všetkého dobrého

Majka Chlupová







 

Zdroj obrázku č. 1: Anon, Hawker Hurricane. ESTRANKY:2007. [online]. [citované 29. 04.2012]. Dostupné na internete:  http://www.krvavavojna.estranky.cz/clanky/letectvo/hawker-hurricane.html

Zdroj obrázku č. 2: Anon, Supermarine Spitfire. ESTRANKY:2007. [online]. [citované 29. 04.2012]. Dostupné na internete:  http://www.krvavavojna.estranky.cz/img/picture/77/images.jpg

Zdroj obrázku č. 3: Anon, Messerschmitt Bf 109. WIKIPEDIA: n.d. [online]. [citované 29. 04.2012]. Dostupné na internete:  http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ee/Bundesarchiv_Bild_101I-487-3066-04,_Flugzeug_Messerschmitt_Me_109.jpg/250px-Bundesarchiv_Bild_101I-487-3066-04,_Flugzeug_Messerschmitt_Me_109.jpg

Zdroj foto perex 1: Th0mas. Bitka o Britániu. WORLDOFHISTORY: 2007. . [online]. [citované 30. 04.2012]. Dostupné na internete:  http://nd01.jxs.cz/660/241/fd4282b899_6771816_o2.jpg

 

 

 

 


[1] Maroš Libič a Peter Polák, Najväčšie bojiská 2. Svetovej vojny. [online]. [citované 29. 04.2012]. Dostupné na internete:  https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:ceJrksjC7PUJ:www.gjgt.sk/digitalna_studovna/dejepis/2008/69_najvacsie_bojiska/najvacsie_bojiska.doc+bitka+o+brit%C3%A1niu&hl=sk&gl=sk&pid=bl&srcid=ADGEESgaTauogqvGwzsuyaWoXX80B4jtkM0NnUdYIyxj1GFAAmS7bsJq7PIvfQ-EJ1UlQ7fztucy2ZmSu1zUHQMl824ubQvpemQsvJw3QkKJOpx9ILKc5h-kjHN1Ak20EJUkLGgUdDEB&sig=AHIEtbSoXXhPi5N1RyLeOiUbKcldbDCz-w

[2] Anon, Hawker Hurricane. ESTRANKY:2007. [online]. [citované 29. 04.2012]. Dostupné na internete:  http://www.krvavavojna.estranky.cz/clanky/letectvo/hawker-hurricane.html

[3] E.R.Mayhewová. Letci s plastikou. Prukopník plastické chirurgie dr. McIndoe ve službách RAF. (Praha: BB/art s. r. o., 2008), 65

[4] Anon, Messerschmitt Bf 109. ESTRANKY: 2007. [online]. [citované 29. 04.2012]. Dostupné na internete: http://www.krvavavojna.estranky.cz/clanky/letectvo/messerschmitt-bf-109.html

 

[5] E.R.Mayhewová. Letci s plastikou. Prukopník plastické chirurgie dr. McIndoe ve službách RAF , 61

[6] Tamtiež.

[7] Tamtiež, 62

[8] Tamtiež, 125

[9] Tamtiež.

 

[10] Tamtiež, 66

[11] Tamtiež. 105

[12] Tamtiež.

[13] Tamtiež, 106

[14] Tamtiež., 107

[15] Tamtiež, 72

[16] A.G. Page. Shot Down in Flames. (Londýn: Grub Street, 1999), 5

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Taliani hlasujú v referende o ústavnej reforme

Výsledok hlasovania rozhodne o budúcnosti premiéra Renziho.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.


Už ste čítali?